Σχόλια για Κατηγορία Ποίησης

Κριτική Επιτροπή
Ελένη Χριστούλα –Πατελοδήμου Ντίνα Χατζηνικολάου
Βεατρίκη Κάντζολα-Σαμπατάκου Σταυρούλα Κάτσου-Καντάνη
Μαριάννα Κουμαριανού

1. Το αλφαβητάρι της θάλασσας                        «Άνεμος»
Έχει δυνατότητες ο,η δημιουργός της συλλογής αυτής. Θέλει περισσότερη επεξεργασία των στίχων, καλύτερο δέσιμο των νοημάτων, αποφυγή χασμωδιών. Η δεύτερη ματιά είναι απαραίτητη. Δείγμα «Βότσαλα».
2. Ανθάκια Πολύχρωμα                                  «ΜιΛάμδα» 
Ευπαρουσίαστη συλλογή, με ανάλογη εικονογράφηση, από δημιουργό, ο/η οποίος/α γράφει με ρυθμό και ομοιοκαταληξία, παίρνοντας τα θέματα από την καθημερινότητα των παιδιών, τα έθιμα και τις παραδόσεις. Δεν ανανεώνει, όμως, τη θεματολογία και σε κάποια είναι διάχυτος ο διδακτισμος. Είναι μία συλλογή που ξεχώρισε στο φετινό διαγωνισμό, χωρίς να φτάσει στο ύψος μιας διάκρισης. Δείγμα «Τα πουλάκια του Νοέμβρη», «Γεννημένη συγγραφέας».
3. Φαρέτρα                                                             «Σωσώ»
Ποιήματα επίπεδα, με προβληματικό μέτρο και άτεχνη ρίμα. Δεν καταφέρνει να συγκινήσει και φαίνεται καθαρά ο σκοπός για τον οποίο γράφτηκε. Δείγμα «Αυτισμός».
4. Το βάσανο του Πέτρου                                       «Κρίνος»
Μια συλλογή άτεχνη, χωρίς αρμονία και ρυθμό. Συχνή η λανθασμένη απάλειψη του άρθρου. Λεξιλόγιο φτωχό. Δείγμα «Διπλή γιορτή».
5. Όταν είμαι μικρή                                                «Ερατώ»
Με τρεις ποιητικές ενότητες έρχεται αυτή η συλλογή. Κάποιες ευρηματικές ιδέες βουλιάζουν στις ατυχείς προσπάθειες για ομοιοκαταληξία και ρυθμό. Ξεχωρίζει το ποίημα «Νανούρισμα». Η επεξεργασία των θεμάτων χρειάζεται δουλειά.
6. Το σχολείο η ζωή μου όλη                                   «Μηλού»
Μοιάζει πεζό κείμενο. Υπάρχει αρκετός διδακτισμός και έλλειψη πρωτοτυπίας. Συνολικά είναι μια συλλογή χλιαρή και αδιάφορη. Δείγμα «Στην πόλη κλεισμένη»
7. Άτιτλο                                                                «Σελίδα»
Συνδετικός κρίκος των χαϊκού της συλλογής αυτής τα γράμματα της Αλφαβήτου, εύρημα συνηθισμένο. Ωστόσο, ο/η δημιουργός μας δίνει έξυπνες και παιχνιδιάρικες συνθέσεις, καθώς και τροφή για σκέψη. Φυσικά θα θέλαμε να δούμε την ποιητική δυνατότητά του/της δημιουργού και σε άλλες μορφές της. Για το είδος της είναι μια καλογραμμένη σε γενικές γραμμές συλλογή, η οποία ξεχώρισε.
8. Τα νησιά από ψηλά                                           «Ουράκα»
Οδοιπορικό στο Αιγαίο, όπως βλέπει από ψηλά τα νησιά το αποπροσανατολισμένο drone. Ξεχωρίζει η συλλογή για την πρωτοτυπία της σύλληψης. Είναι αρκετά προσεγμένη και μας ενημερώνει ακριβέστατα ως προς τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των νησιών μας. Ένα έμμετρο μάθημα γεωγραφίας. Δεν λείπει το χιούμορ, λείπει όμως η σπιρτάδα και η έκπληξη, διότι τελικά η συγκεκριμένη θεματολογία καταλήγει κουραστική. Οπωσδήποτε ο/η δημιουργός έχει δυνατότητες. Ίσως ήταν απαραίτητες και οι σκέψεις του drone, οι οποίες, πιθανόν, να προκαλούσαν το ενδιαφέρον των παιδιών. Ένα δείγμα «Κως».
9. Για την Ελένη                                                  «Ειλείθυια»                       
Προσεγμένη συλλογή και επιτυχημένη ως άσκηση στο μάθημα της γλώσσας. Δεν απελευθερώνει όμως τον/την δημιουργό στο ξεδίπλωμα της ικανότητάς του και αγκιστρώνεται στο συγκεκριμένο θέμα, δηλ. στα προσόντα της Ελένης. Κατ’ αυτό τον τρόπο κάπου χάνεται και η παιδικότητα της γραφής και μοιάζει «κατά παραγγελία». Δείγμα «Αγάπη για τη φύση». 
10. Γιούπι                                                            «Δομνίνα»
Η συλλογή φλυαρεί χωρίς λόγο. Υπάρχουν πολλά ορθογραφικά και φραστικά λάθη. Η αρμονία και ο ρυθμός απουσιάζουν. Δείγμα «Τραγουδάκι για την ξαδερφούλα μου».
11. Εισπράττω φως                                             «Σύλικος»
Ο/η δημιουργός γράφει με ρυθμό και αρμονία, όμως τα ποιήματά του/της είναι συνηθισμένα και χιλιοειπωμένα. Κάποια απευθύνονται μάλλον σε ενήλικες. Χρειάζεται ανανέωση και πρωτοτυπία. Από τα καλύτερα «Θα σε φιλέψω»
12. Παιδικές ανάσες                                              «Σπίθας»
Μάλλον έχουμε ξανασυναντήσει αυτή τη συλλογή. Ο/η δημιουργός ξέρει να γράφει, δεν ξεφεύγει όμως από τα συνηθισμένα θέματα, τα οποία και επαναλαμβάνει. Περισσεύουν τα υποκοριστικά. Είναι μια συμπαθητική προσπάθεια και με μια ανανέωση ο/η δημιουργός θα τα καταφέρει. Δείγμα «Κούφια λόγια», «Το μικρό σκυλάκι».
13. Ποιήματα για παιδιά                                      «Αντιλόπη»
Συλλογή με ρυθμό, όχι παντού επιτυχημένο. Κι εδώ η πρωτοτυπία απούσα. Κάποια από τα ποιήματα απέχουν από τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Χρειάζεται προσπάθεια. Ένα δείγμα «Γλυκός κόπος»
14. -                                                                       «Αητός»
Άτεχνα και απλοϊκά ποιήματα, στίχοι κουραστικού, γεμάτοι διδακτισμό και νουθεσίες. Υπερβολές οι οποίες δύσκολα θα ενδιέφεραν ένα παιδί. Γιατί κεφαλαία; Δείγμα «Ο Διευθυντής»
15. Όταν μιλάνε τα παιδιά                                          «Ωδή»
Ποιήματα γραμμένα σε ελεύθερο στίχο, όπου το συναίσθημα και η ευαισθησία είναι διάχυτα και στοιχειοθετούν μια ενδιαφέρουσα συλλογή. Ίσως χρειάζεται περισσότερη τόλμη και πρωτυπία το περιεχόμενο. Ξεχωρίζουν «Μια λέξη», «Μη σταματήσεις», «Ποίηση είναι».
16. 25 χαϊκού για παιδιά                                           «Ελίζα»
Αξιόλογη προσπάθεια. Όμορφες, μεστές εικόνες. Έξυπνες συνθέσεις, χωρίς περιττά στοιχεία, που βοηθούν τη φαντασία να δημιουργήσει συνέχειες. Για μια ακόμη φορά επαναλαμβάνουμε πως ζητάμε να γνωρίσουμε κι άλλους τρόπους γραφής του ποιητικού λόγου του κάθε δημιουργού. Πάντως τα χαϊκού της «Ελίζας» στο μεγαλύτερο μέρος τους ήταν καλογραμμένα.
17. Γεια σου φίλε χρόνε                                      «Αστεράκι»
Ιδιαίτερη γραφή, η οποία μαθαίνει στα παιδιά είδη του ποιητικού λόγου. Δύσκολο, αλλά ωραίο εγχείρημα. Η πολυμορφία του ποιητικού λόγου κάνει τη διαφορά και μας ξαφνιάζει ευχάριστα. Πίσω από τη συλλογή σίγουρα κρύβεται ένας/μία δημιουργός με πολλές δυνατότητες. Η κριτική επιτροπή προτείνει εύφημη μνεία, επειδή πιστεύει πως βελτιώνονται κάποιες τεχνικές ατέλειες. Ο/η δημιουργός θα προσφέρει μια άρτια συλλογή στα παιδιά σ’ έναν επόμενο διαγωνισμό. Ένα δείγμα «Ένα αγόρι ζωγραφίζει».
18. 4 εποχές                                                        «Άνθιμος»
Συλλογή η οποία συνοδεύεται από εικονογράφηση. Οι εικόνες που περιέχουν τα ποιήματα είναι εξαιρετικές σε κάποια σημεία. Όχι όμως και η επεξεργασία τους. Ο ρυθμός και το μέτρο χωλαίνουν σε κάποιες περιπτώσεις. Με μια δεύτερη και προσεκτική ματιά ο/η δημιουργός θα τα καταφέρει. Δείγμα «Καλοκαίρι», «Γενναριάτικο φεγγάρι»
19. Τραγουδώ τη ζωγραφική                                 «Αθανασία»
Συλλογή με ενδιαφέρον θέμα, προσεγμένη γλώσσα. Έχουμε κάποια ποιήματα αρκετά δουλεμένα, σε κάποια άλλα χρειάζεται βελτίωση για να γίνει ο στίχος πιο περιεκτικός και ακριβολόγος, να δώσει ένα ωραίο αποτέλεσμα. Δείγμα «Ζωγραφίζοντας», «Ακούγοντας τα χρώματα». Υπάρχει ταλέντο.
20. Το παράπονο του Φάνη                                    «Φλίσκα»
Παρά την προσπάθεια του/της δημιουργού για χιουμοριστική διάθεση, ως ποιήματα πάσχουν από σοβαρές ατέλειες στο μέτρο και την ομοιοκαταληξία. Επίσης στερούνται πνοής και λεξιλογίου. Δείγμα «Εκτροφέας σαλιγκαριών»
21. Ένα αερόστατο γεμάτο λιμερίκια                   «Αντζέλικα»
Πετυχημένα ως ένα βαθμό, μέτρια όμως ως προς την έμπνευση και το χιούμορ. Σε αρκετά μοιάζει να λείπει η τελευταία γεύση, που θα κάνει τον αναγνώστη να χαμογελάσει.  
22. Κόσμος παιδικός                                          «Αγκιολίνα»
Ποιήματα τρυφερά, με παιχνιδιάρικο ύφος και ανάλαφρο χιούμορ, το οποίο αρέσει στα παιδιά, περιέχει αυτή η συλλογή. Σε αρκετά σημεία πάσχει το μέτρο και η ρίμα δεν είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη. Σίγουρα υπάρχει δυνατότητα ποιητικής γραφής. Ο/η δημιουργός είναι γνώστης/τρια των ενδιαφερόντων του παιδιού. Δείγμα «Ουράνιο τόξο». Ανανέωση θεματολογίας είναι απαραίτητη.   
24. Αλφαβητάριο                                                  «Ύπαρξη»
Συναντούμε και εδώ το πολυχρησιμοποιημένο εύρημα της Αλφαβήτου, με ευαισθησία όμως και περίσκεψη. Η συλλογή περιέχει μικρά κείμενα με σκέψεις βαθυστόχαστες, φιλοσοφημένες, αλλά και αφηρημένες κάπου –κάπου. Πάντως δύσκολο να γίνουν πλήρως κατανοητές από τα παιδιά.
25. Η δασκάλα η μουσική                                        «Ζέφυρος»
Υπάρχει ποιητικό αισθητήριο, όμως ο/η δημιουργός, στην προσπάθειά του/της να παραμείνει στο κεντρικό θέμα της μουσικής, βραχυκυκλώνει, χάνει το μέτρο και τον ρυθμό. Κάποια ξεχωρίζουν για τη χαρούμενη, παιχνιδιάρικη διάθεση και τη φαντασία τους, π.χ. «Ο μάγος Φρουμπαλίας», «Ψαροζωγραφιές».
26. Ανθοποιήματα                                                 «Πολύμνια»
Ποιήματα που δεν έχουν να πουν κάτι καινούριο. Στίχοι απλοϊκοί χωρίς κάποια έκπληξη, άτεχνοι με προβλήματα στο μέτρο και τον ρυθμό. Δείγμα «Το καλοκαίρι», «Ο κανελής σκύλος».
27. Οι 4 εποχές                                                    «Μελάνθη»
Κάποια από τα ποιήματα της συλλογής αυτής είναι συμπαθητικά. Η ρίμα δεν είναι το δυνατό της σημείο. Ως προς τη θεματολογία συνηθισμένα, με επαναλαμβανόμενες έννοιες. Στα λίμερικ λείπει η σπίθα. Τα χαϊκού χλιαρά. Δείγμα «Τέσσερις εποχές πέντε αισθήσεις».
28. Άγγιγμα παιδικής ψυχής                 «Νεραϊδοδεντρούλα»

Στίχοι στην πλειοψηφία τους απλοϊκοί, άτεχνοι, συνηθισμένοι. Θέματα τα οποία έχουν χιλιοειπωθεί και ηχούν βαρετά. Απαραίτητη η ανανέωση της θεματολογίας και προσοχή στο πλέξιμο των στίχων. Δείγμα «Όνειρα γλυκά».