Σχόλια για Μυθιστόρημα Αθλοθεσία εκδ. Ψυχογιός

1.       Η Ευγενία στη χώρα των παραμυθιών, ψευδ. Ευγενία
Μυθιστόρημα το οποίο καταπιάνεται με το πάντρεμα του παραμυθιού με την καθημερινότητα ενός μικρού κοριτσιού. Καταφέρνει να μας θυμίσει πολλά παραμύθια όμως σε σύνολο περιεχομένου και γραφής δεν αφορά την ηλικιακή ομάδα στην οποία αναφέρεται. Δεν ανήκει στην κατηγορία μυθιστόρημα.

2.       Επτά φίλοι, ένας δραπέτης και ένας σοφός, ψευδ. ΙΝΕΘΡΑΠ
Τα παράπονα ενός παιδιού Αλβανικής καταγωγής που πιστεύει πως οι δικοί του δεν τον προσέχουν ούτε τον αγαπάνε όσο την αδελφή του. Απογοητευμένος επαναστατεί και φεύγει από το σπίτι, με αποτέλεσμα να επιστρέψει με άλλα μυαλά. Κοινωνικό μυθιστόρημα που πραγματεύεται πολλά θέματα ταυτόχρονα χωρίς να αναδεικνύει ιδιαίτερα κανένα. Πρωτότυπος τρόπος γραφής που όμως δεν είναι σωστά δομημένος. Συμπαθητικό διήγημα με σωστά συμπεράσματα αλλά χωρίς ιδιαίτερα προσόντα. Άτσαλα γραμμένο, με τυπογραφικά και ορθογραφικά λάθη, χρειάζεται ακόμη δουλειά σε ύφος και περιεχόμενο.

3.       Είναι αλήθεια; ψευδ. Λόλα
Ένα χωριό ζηλεύει τη δημοσιότητα που χαίρονται διάφορα άλλα χωριά της περιοχής και στήνει, λοιπόν, ένα σχέδιο για να φέρει τους δημοσιογράφους και τα φώτα της δημοσιότητας στα καλντερίμια τους. Θίγει το θέμα των τηλεοπτικών ειδήσεων, το κυνήγι της είδησης και της πρωτιάς, το ψέμα, την αναστάτωση που μπορεί να φέρει σε μια κοινωνία όλη αυτή η διαδικασία. Καλογραμμένο και έξυπνο αν και με όχι πρωτότυπη πλοκή. Η έλλειψη παιδιών ηρώων δεν προσφέρει στα παιδιά κάποιον για να ταυτιστούν. Αν κι ευκολοδιάβαστο, έχει ορθογραφικά και λάθη στο γ’ πληθυντικό πρόσωπο των ρημάτων. Ο/η δημιουργός έχει χρήση του λόγου κι αν δουλευτεί ξανά μπορεί να γίνει καλύτερο.

4.       Η Νεφέλη και το ημερολόγιο, ψευδ. Αθηναῒδα
Ένα τρυφερό κείμενο που πραγματεύεται με αφηγηματικό τρόπο και με καταγραφές σε ημερολόγιο τη ζωή και τις σκέψεις ενός κοριτσιού. Η διαφορετικότητα, η αλλαγή περιβάλλοντος, η προσαρμογή στο νέο σχολείο, η απόρριψη και η επιθετική συμπεριφορά, καθώς και η φιλία και η παραδοχή είναι τα θέματα που διαχειρίζεται με ευελιξία και ειλικρίνεια ο/η δημιουργός. Απλό και καθημερινό, όμως τα θέματα που πραγματεύεται δεν έχουν παρουσιαστεί με κάποια καινοτομία, οι διάλογοι σε αρκετά σημεία δεν ανταποκρίνονται στην ηλικία των δύο κεντρικών ηρώων. Χρειάζεται ακόμη επεξεργασία.

5.       Μαθήματα ενσυναίσθησης και η επιστολή προς τους μεγάλους, ψευδ. Ντόροθυ
Η ενσυναίσθηση ως κεντρική ιδέα ειναι καλή και το μήνυμα που δίνει ενδιαφέρον. Κάτι ανάμεσα σε μυθιστόρημα και παραμύθι με παιδιά, ξωτικά, μάγισσες, κλπ., με πολύ διδακτικό λόγο και ροή χωρίς λογοτεχνικό περιεχόμενο. Πολλά ορθογραφικά και συντακτικά λάθη. Δεν θα κρατήσει το ενδιαφέρον της ηλικιακής ομάδας στην οποία απευθύνεται.

6.       Το τρίπτυχο των αρχαίων κιόνων, ψευδ. Μέδουσα
Ένα αφηγηματικό κείμενο με αναφορές σε υποθαλάσσιους αρχαιολογικούς θησαυρούς, ένα τρίπτυχο αρχαίων κιόνων, με πολλές βαθυστόχαστες εκφράσεις, σοφιστικέ, που δεν αγγίζουν τα παιδιά. Απουσιάζει η πλοκή, δεν έχει δράση και είναι φορτωμένο με γνώσεις περί του αρχαίου πολιτισμού. Δεν πραγματεύεται κάτι συγκεκριμένο, δεν είναι μυθιστόρημα, κάνει χρήση λέξεων βαρύγδουπων για την ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται και δεν θα τραβήξει την προσοχή.

7.       Το μαγικό παλτό, ψευδ. Τερέζα
Σμύρνη – Πόντος – Συρία – Ρομά – Δωροθέα – Πίστη – Ομάρ – Μανούχ... Ιστορία ενός παλτού το οποίο με μαγικό τρόπο βοηθούσε αυτούς που ένιωθαν αδύναμοι να εκπληρώσουν τα όνειρα τους. Παραστατική γραφή που πιάνει το ενδιαφέρον του αναγνώστη από την πρώτη γραμμή. Όμως από τη μέση και μετά κάπως χάνει τον στόχο του και δεν φαίνεται ολοκληρωμένο. Συμπαθητικό κείμενο που δεν περνάει απαρατήρητο, όμως βαρύ για την ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται. Ίσως θα μπορούσε να σταθεί σε άλλη κατηγορία. Εάν δουλευτεί μπορεί να γίνει ένα πολύ καλό κείμενο. Η έκτασή του είναι μεγαλύτερη από αυτήν που ορίζει ο κανονισμός.

8.       Η διαφορετική φίλη της αδελφής μου, ψευδ. Δαρεία
Προσεγμένη, απλή, στρωτή γραφή. Το κύριο θέμα είναι ο Αυτισμός και τα δευτερεύοντα οι αδελφικές σχέσεις, η οικογένεια, η κρίση, η διαφορετικότητα. Αν και αξιοπρεπέστατη, σωστά δομημένη και καλογραμμένο σαν σύνολο, η πλοκή είναι επίπεδη. Η αναφορά στον παράξενο κόσμο της Νεφέλης, τον Πεντεσθήσοι, απρόσιτη για τα παιδιά, με εκφράσεις και έννοιες που απωθούν. Τρυφερό και συγκινητικό γενικά, όμως θέλει ακόμη επεξεργασία.

9.       Γράμμα στη Νορβηγία, ψευδ. Γιόρντεν
Ένα κοριτσάκι ζει με τον παππού και την γιαγιά της καθώς οι γονείς της έχουν πάει σαν οικονομικοί μετανάστες στη Νορβηγία. Τώρα την καλούν να πάει στη Νορβηγία αλλά εκείνη αρνείται και τους γράφει ένα γράμμα λέγοντας τους ακριβώς πως αισθάνεται. Εκείνο το βράδυ, όμως, βρίσκει μια «νεράιδα» σκέτο πειραχτήρι να χοροπηδάει πάνω στο γραφείο της. Η φαντασία συναντάει τη σύγχρονη πραγματικότητα. Μυθιστόρημα με παραμύθι. Η παρουσία της Νεράιδας της Γραφής δεν προσφέρει κάτι ξεχωριστό. Άσχημος ο τρόπος που εκφράζεται η 10χρονη ηρωίδα προς τους γονείς της στο γράμμα. Αρκετά καλογραμμένο, το κείμενο πραγματεύεται επίκαιρο θέμα αλλά χρήζει περαιτέρω επεξεργασίας.

10.   Ακολουθώντας μια ηλιαχτίδα, ψευδ. Οφηλία
Εκφράσεις βαρύγδουπες και βαθυστόχαστες σαν από κάποιον σοφό που αναλύει τα πράγματα γύρω του. Αταίριαστο για τα παιδιά. Λείπει η φευγαλέα ματιά, η σπιρτάδα της παιδικότητας, το φτερούγισμα της αφέλειας. Δεν χαρακτηρίζεται ως μυθιστόρημα, δεν ανήκει στην κατηγορία που έθεσε υποψηφιότητα.


11.   Καλοκαίρι άσπρο-μαύρο, ψευδ. Bianconero

Καλοκαίρι των capital controls, εκνευρισμένοι γονείς, ώρα για διακοπές στο χωριό. Οικογενειακές σχέσεις. Χιουμοριστικές καταστάσεις. Η αρχή φορτωμένη με απαισιοδοξία και εκφράσεις ακατάλληλες με τον τρόπο που παρουσιάζονται για τα παιδιά. Ο λόγος βαρύς και δύσπεπτος. Προσεγμένο αλλά όχι κατάλληλο για το συγκεκριμένο αναγνωστικό κοινό. Υπάρχουν σημεία που δεν θα έπρεπε να περιληφθούν.


12.   Η Ασπροφρυδούλα, ψευδ. Αμάλθεια

Δίνεται Εύφημη Μνεία στην κυρία Καλλιόπη Μπαλαμώτη-Σπιτά, Αθήνα


13.   Πρώτη φορά στη γήπεδο, ψευδ. Αμαρυλλίς

Το κείμενο κερδίζει από την αρχή τον αναγνώστη. Οι γκάφες του Πολυχρόνη –ατυχίες τις ονομάζει ο ίδιος– παρουσιάζονται με αρκετό χιούμορ. Η γραφή είναι στρωτή και η πλοκή ρέουσα, λεπτομερείς οι περιγραφές. Κι ο ήρωας σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση εξιστορεί τις πιο σημαντικές στιγμές από την καθημερινότητά του στο σπίτι, στο σχολείο, με τους συμμαθητές του και τη Γιολάντα, το μοναδικό κορίτσι που τον κάνει παρέα, με τον κ. Αριστείδη, το γείτονά τους και το σκύλο του και τέλος με την ποδηλασία. Ένα κείμενο που αν και έχει αρκετές αρετές εκτυλίσσεται σε ευθεία γραμμή χωρίς αναπάντεχα και ανατροπές, γεγονός που δεν το καθιστά συναρπαστικό.


14.   Περί φιλίας ο λόγος, ψευδ. Ταξιδευτής

Τίτλος βαρύς. Η αρχή φορτωμένη με εκφράσεις και λέξεις απρόσιτες, με πλάγιους μακροσκελείς λόγους. Το στοιχείο αυτό που συνεχίζεται και στις επόμενες σελίδες σε αποθαρρύνει. Υπάρχουν αρκετές φλυαρίες. Ένας καταιγισμός από συμβουλές και νουθεσίες όπου ο ήρωας δε φτάνει σε δικά του συμπεράσματα για τη φιλία μέσα από κάποιο βίωμα. Έχει αρκετές αστοχίες, π.χ.: Στην αρχαία εποχή δεν μιλούσαν στον πληθυντικό, ξεκίνησε σε μας από τους Φαναριώτες. Οι μαθήτριες της Σαπφούς ήταν από τις καλύτερες οικογένειες της Λέσβου, δεν υπήρχαν αλλοδαπές.


15.   Εβδομηντάχρονη ετών δέκα, ψευδ. Ηλιοτρόπιο

Δίνεται Έπαινος στην κυρία Άντρη Αντωνίου, Κύπρος



16.   Το πηγάδι των Διδαχών, ψευδ. Ερωφίλη

Αδελφικές σχέσεις – αγόρι και κορίτσι που μαλώνουν συνέχεια. Οι γονείς βρίσκονται σε απόγνωση. Μόνο ένα θαύμα θα μπορούσε να τους σώσει. Τελικά, μέσω μιας πτώσης σ’ένα πηγάδι – βλ. Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων – τα παιδιά θα μάθουν πως πρέπει να συμπεριφέρονται. Έντονος διδακτισμός, η αρχή κηρυγματική. Είναι περισσότερο παραμύθι και δεν συνάδει με την ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται. Είναι εκτός κατηγορίας.


17.   Η μεγάλη επιστροφή, ψευδ. Ονειροπαρμένος

Μια συμπαθητική ιστορία για ένα νεαρό, ο οποίος, θέλοντας μια καλύτερη ζωή από αυτή που είχε στο χωριό, έφυγε για την πολιτεία κι εκεί βρέθηκε μπλεγμένος και κατηγορούμενος για κλοπή στο δικαστήριο. Μια σύγχρονη εκδοχή της παραβολής του Ασώτου προσαρμοσμένη στα δεδομένα της εποχής μας. Αρκετές επαναλήψεις, μπερδεύει συχνά το όνομα του ήρωα, έχει φανερό διδαχτισμό. Δεν απευθύνεται στην ηλικιακή ομάδα της κατηγορίας.


18.   Η μυρωδιά της ευτυχίας, ψευδ. Μελίνα

Καλοκαιρινές διακοπές στην Πάρο την εποχή της οικονομικής κρίσης. Οικογενειακές σχέσεις. Το θέμα άκρως επίκαιρο εμπλέκει μέσα και το θέμα του αλκοολισμού και τη σωματική βία. Ένα κείμενο στο μεγαλύτερο μέρος του απαισιόδοξο που δεν απευθύνεται την ηλικιακή ομάδα της κατηγορίας. Ο ήρωας της ιστορίας είναι 16 ετών, θα μπορούσε ίσως να αφορά παιδιά στην εφηβεία.


19.   Πρώτη μέρα στο σχολείο, ψευδ. Καρφίτσας

Παιδική καθημερινότητα, φιλία, σχολικό περιβάλλον, οικογενειακές σχέσεις. Έχει θέμα κι αυτό την «έκθεση» στο σχολείο και τη δημιουργική γραφή. Επίπεδη αφήγηση και πλοκή. Καθιερωμένη και πολυφορεμένη. Αν και έχει καλές προθέσεις και το «ημερολόγιο» του μικρού ήρωα είναι ένα καλό τέχνασμα, δεν προσθέτει κάτι καινούργιο.


20.   Ένα ζωηρό αστέρι, ψευδ. Αέρας

Η ιστορία ενός αστεριού. Παντογνώστης αφηγητής. Παραμυθένιο. Η εκπλήρωση μιας ευχής. Πρωτότυπο και διαφορετικό, έχει χαριτωμένα σημεία που βοηθάνε τη ροή, είναι γραμμένο με ευαισθησία και τρυφερότητα αλλά στερείται αυτού του κάτι που το αναδεικνύει σε ποιοτικό λογοτέχνημα.


21.   Ατρόμητοι ποδηλάτες, ψευδ. Αργοναύτης

Η αμέριμνη ζωή δύο παιδιών μετατρέπεται σε εφιάλτη, όταν στις 20 Ιούλη 1974 οι Τούρκοι εισβάλλουν στο νησί και καταλαμβάνουν το βόρειο τμήμα της. Ένα συμπαθητικό κείμενο με αφηγηματικό λόγο και γλώσσα που κυλάει στρωτά. Με εικόνες που εξοικειώνουν τον αναγνώστη με την Κύπρο και το δράμα της. Άλλη μια ιστορία για την κατοχή της Μεγαλονήσου που όμως δεν προσθέτει κάτι περισσότερο στα τόσα σπουδαία κείμενα που έχουν γραφεί για αυτήν.


22.   Το θαυμαστό ταξίδι της Μπέλας, ψευδ. Κατρίν
Αναφέρεται στην ιστορία μιας κακομαθημένης νεαρής που επειδή βασανίζει τους πάντες με την απαράδεκτη συμπεριφορά της, γίνεται μικροσκοπική και βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπη σ’ ένα άγνωρο κόσμο με ένα σωρό κινδύνους. Αν και η ιδέα της σμίκρυνσης δεν είναι πρωτότυπη, η πλοκή είναι ενδιαφέρουσα, η γραφή στρωτή και σφιχτή, οι εικόνες είναι εντυπωσιακές και η φαντασία καλπάζει. Δυστυχώς, όλα καταλήγουν να είναι ένα απλό όνειρο κι αυτό απογοητεύει και αφήνει αρνητικά συναισθήματα στον αναγνώστη.


23.   Το ταξίδι της νότας, ψευδ. Ηρώ

Περιγραφικό, παραστατικό, νοσταλγικό ύφος. Ζωντανεύει ένας αλλοτινός (σχεδόν) κόσμος μακριά από τον αστικό κλοιό που ζούμε. Εξαιρετικές εικόνες αλλά δεν έχει πλοκή. Πολλά χωριστά κομμάτια που δεν καταφέρνει να συνδέσει το ταξίδι της νότας. Μπερδεύονται οι εικόνες και οι χρονικές στιγμές. Δεν απευθύνεται στην ηλικιακή ομάδα της κατηγορίας.


24.   Χαρίλαος; Τι όνομα είναι αυτό; Ψευδ. Κρίνα

Δίνεται Εύφημη Μνεία στην κυρία Κατερίνα Λαγού, Κέρκυρα


25.   Τυφλή ομορφιά, ψευδ. Ερατώ

Είναι ένα τρυφερό κείμενο που όμως έχει τα περισσότερα από τα στοιχεία των κλασσικών παραμυθιών. Είναι ένα παραμύθι και επομένως είναι εκτός κατηγορίας.



26.   Ο Βασίλης και η παρέα του (Μυστικός Κωδικός: Κατασκήνωση) ψευδ. Ιππολύτη

Ένα αφηγηματικό κείμενο, μια ιστορία 7 φίλων, του Βασίλη και των υπολοίπων με μέτρια υπόθεση. Αναφορές και περιγραφές για τις συνήθειες και τις διακοπές τους με πλατειασμούς, χωρίς πλοκή και δράση, χωρίς ανατροπές. Με κάποιες αλλαγές μπορεί να γίνει μια νόστιμη ιστορία.


27.   Στην αγκαλιά ενός αγγέλου, ψευδ. Σελήνη

Ένα προσφυγόπουλο και ο φύλακας άγγελος του. Το κείμενο μιλάει για τις δυσκολίες που περνάει το μικρό προσφυγόπουλο από την Αϊτή. Συναισθηματικά φορτωμένο κείμενο. Ο/Η δημιουργός φαίνεται πως ξέρει να χειρίζεται το λόγο και γράφει ένα συμπαθητικό κείμενο. Οι σκηνές με τον άγγελο μπορούν και να συγκινήσουν. Ωστόσο υπάρχουν ασυμβατότητες, δηλαδή εκφράσεις που δεν θα τις λέγαμε έτσι σε παιδιά είτε διότι είναι σκληρές είτε διότι δεν συνάδουν με το γνωστικό υπόβαθρο αυτής της ηλικίας. Στη σκηνή με τον σκληρό μαγαζάτορα ο άγγελος παρουσιάζεται εκδικητικός, ενώ στη σκηνή με τα σκουπίδια καθυστερεί να δράσει. Αμυδρή είναι και η αίσθηση του διδακτισμού.


28.   Η επανάσταση των γραμμάτων, ψευδ. Anima

Πρωτότυπο αλλά αρκετά υπερβολικό, με τροπή παραμυθιού. Με αφηγήσεις και διαλόγους χωρίς αυτό το κάτι που ξεσηκώνει τον αναγνώστη και τον κρατά καθηλωμένο.


29.   Για τη σπηλιά του μαύρου καβαλάρη, ψευδ. Καστροβακίνα

Καλοκαιρινή περιπέτεια-μυστήριο στο νησί. Παρέα παιδιών, νοσταλγικό ύφος, πολύ παραστατική και προσεγμένη γραφή. Έχει λογοτεχνικότητα, όμορφες εκφράσεις, περιγραφές. Η πλοκή δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυπη αλλά το κείμενο ξεχωρίζει. Το χιούμορ δεν είναι πηγαίο, δεν προκύπτει μέσα από τη δράση και τα αφηγηματικά στοιχεία ευθύγραμμα, δίχως ανυψώσεις.  Έχει σωστά μελετημένη δομή, όμως είναι ατελές και χρειάζεται να δουλευτεί περισσότερο.